onsdag 31 mars 2010

Skräcken räddar!

Har haft lästorka de senaste veckorna. Trots att ett alster av en av mina favoriter har legat och väntat på nattduksbordet. Nämligen John Ajvide Lindqvists Människohamn som min flickvän köpte på rean när jag låg hemma sjuk.

Jag har inte mycket negativt att säga om de två tidigare Ajvide-böcker jag har läst (Hanteringen av odöda, Låt den rätte komma in) ändå lyckades jag inte förmå mig att plocka nästa skräckis. Den känns lite tung där den ligger tjock och inbunden. Men skräck ville jag ha och skräck skulle det bli.

Jag valde helt enkelt ett kortare och mer lätthanterligt novell format och tog Ajvides “Pappersväggar”. Första novellen “gräns” är avklarad och jag älskade den! Med risk för en liten spoiler så handlar den om troll… eller inte alls. Han har helt enkelt tagit inspiration ur gamla myter och skapat något så makabert, konstigt och väldigt läsvärt. Något jag själv aldrig skulle kunna drömma om.

Nu väntar 8 förhoppningsvis lika strålande noveller som jag spår når sitt klimax i en fortsättning på “Hanteringen av odöda” som han döpt till “Sluthanteringen”.
Något jag blivit lite besviken på när jag läst Ajvide är att rädslan, skräcken aldrig riktigt infinner sig, om det överhuvudtaget är något negativt.

Hur som helst! Har du aldrig provat Ajvide så gör det!

Ps 19/4 dyker nya alstret "lilla stjärna" upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar